طراحی انژکتور پینتلی (Pintle Injector)
انژکتور پینتلی سابقهای طولانی (حدود 60 سال) و درخشان در زمینه موتورهای سوخت مایع و سوخت ژل دارد. حتی امروزه بزرگترین شرکتهای ایالات متحده نیز از فناوری این موتور (پینتلی) استفاده میکنند. این نوع موتور قابلیتهای منحصر بفرد خود مانند قابلیت تراتلینگ، پایداری ذاتی احتراقی، بستن سریع مسیر پیشرانهها در ورود به محفظه احتراق (FSO)، سادگی و ارزان قیمت بودن را دارد.
میدان جریان حاصل از مرکزی پینتل با انژکتورهای معمولی متفاوت است. این تفاوتها، منتج به مشخصههای عملکردی خاصی میشود که نتایج خوبی در طراحی موتور، عملکرد، پایداری و انعطافپذیری در انجام تستها را دارا میباشد.
در یک موتور دو پیشرانی (سوخت و اکسیدایزر به صورت مجزا) یکی از دو جز در داخل پینتل جریان پیدا میکند و به صورت شعاعی از طریق یک سری سوراخها یا شکافهای نزدیک سر پینتل و یا به صورت یک ناحیه حلقوی پیوسته به داخل محفظه پاشیده میشود. پیشران دیگر از منیفلد مربوط به خود طی یک صفحه دایروی دور تا دور پینتل وارد میشود. میکسینگ و اتمیزاسیون شدیدی از برخورد جریان شعاعی با این جریان محوری حاصل میشود.
تصاویر مربوط به اجزای تشکیل دهنده انژکتور پینتلی در زیر ارائه شده است: